امروزه در بسیاری از محافل صحبت از ضرورت آگاه کردن، حساس کردن و دغدغه‌مند کردن جامعه در خصوص مسایل آب می‌شود و شاید ‌اصلی‌ترین وظیفه در این عرصه را متوجه رسانه‌ها می‌دانند. اما این سوال مطرح است که به راستی مسئله آب دارای چه ابعادی بوده و رسانه‌ها چه نقشی را باید در عرصه مدیریت آب با توجه به شرایط بحرانی امروز بازی کنند. چه موضوعات و تهدیدهایی می‌تواند رسانه‌ها را از انجام نقش کلیدی خود در مسیر اصلاح و بهبود شرایط باز دارد. در خصوص شناسایی موضوعات و چارچوب مفهومی فضای کنشگری رسانه‌ها در مدیریت آب خلا مطالعه، تحقیق، نشست هم‌اندیشی و گفتگو آشکار است. بنابر این، برگزاری نشست‌های تخصصی و ایجاد گفتگو بین متخصصین ارتباطات و رسانه و فعالان حوزه آب و همکاری‌های بین‌رشته‌ای می‌تواند کمک شایانی کند.

كارگاه آموزشي «آب و رسانه، چشم انداز ملي، منطقه‌اي و جهاني» با همكاري مركز منطقه­اي مديريت آب شهري (تحت پوشش یونسکو) با شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور از تاريخ دوشنبه ۲۵ لغايت چهارشنبه ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۹۴ در محل سالن همایش‌های نیروگاه بهره برداری طرشت (برق آلستوم) تهران با حضور روزنامه نگاران و خبرنگاران مرتبط و نیز همکاران منتخب روابط عمومی آب و فاضلاب شهری و روستایی برگزار شد.

هدف اصلي اين رويداد، ارتقای دانش و آگاهي خبرنگاران نسبت به موضوعات كليدي حوزه آب و فاضلاب، شناخت ظرفیت­های موجود و همسو­سازی آن با نیاز­ها، ارتقای كمي و كيفي مقالات تهيه شده در خصوص موضوعات مرتبط و تقويت شبكه خبري آب و ايجاد همكاري پويا و فعال رسانه­ها براي ارتقا آگاهي­هاي عمومي و پيگيري تغييرات بخشي در راستاي دستيابي به اهداف تعيين شده، مي‌باشد.

در مراسم افتتاحیه این کارگاه آقایان مهندس ستار محمودی (قائم مقام محترم وزیر نیرو)، مهندس حمید رضا جانباز (مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور)، دکتر فاضلی (معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری)، مجید رجبی معمار (مدیر عامل خانه هنرمندان)، دکتر Yoshimura (فعال و مدرس آب و رسانه از کشور ژاپن) و خانم Kelm (فعال و مدرس آب و رسانه از کشور آلمان) و حدود ۱۵۰ نفر از کارشناسان روابط عمومی‌های شرکت‌های آب و فاضلاب سرتاسر کشور و نیز خبرنگاران مرتبط با بخش آب حضور داشتند. همچنین خانم Kelm و آقایان Yoshimura، سیدزاده، قانع، رضی، زندی، سیاری، شفیعی، انوشه و واقفی سخنرانان و مدرسین نشست‌های تخصصی و جلسات موازی ویژه خبرنگاران و روابط عمومی‌ها بودند که مطالب خود را پیرامون موارد ذیل ارایه‌ کردند:

  • مروری بر تجربیات بین­المللی در زمینه آب و رسانه
  • آشنایی خبرنگاران با چالش­های مدیریت آب کشور
  • رسانه­ها و مدیریت مصرف و تقاضای آب
  • شیوه­های نوین خبرنگاری حوزه آب
  • بحران آب و نقش رسانه­ها

تعداد شرکت‌کنندگان در نشست‌های تخصصی بالغ بر ۱۵۰ نفر بود که از این میان ۳۰ نفر از روزنامه نگاران و خبرنگاران مرتبط و ۸۰ نفر از همکاران منتخب روابط عمومی آب و فاضلاب شهری و روستایی حضور داشتند که توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور معرفی و دعوت شده بودند. از جمله مهمترین نکات مطرح شده در این کارگاه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تاکید بر راه‌اندازی کمپین‌ها و گروه‌های اجتماعی جهت مدیریت تقاضای آب و استفاده از ظرفیت‌های هنری در مدیریت منابع حوزه آب
  • لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر و موثرتر در موضوع مخاطرات آبی (سیل و خشکسالی) و راهکارهای کاهش خسارت آنها
  • لزوم انتقادات سازنده رسانه‌ها در مورد موضوعات مرتبط با آب با پشتوانه کافی علمی کارشناسان به عنوان مثال در خصوص تعرفه‌های آب
  • ضرورت همراهی افکار عمومی و لزوم حمایت اقشار مختلف مردم
  • لزوم تربیت خبرنگاران حرفه‌ای و متخصص و ارتباط بهتر روابط عمومی‌ها با آنان جهت انعکاس خبرهای تخصصی در حوزه آب و آبفا
  • ضرورت انتقال بهتر اطلاعات و اخبار مرتبط با آب بین مسئولین بخش آب کشور و رسانه‌ها با کمترین اشتباهات ممکن
  • توجه به جایگاه آب در فرهنگ ایران، نهادینه سازی شیوه ها و استفاده درست آب در جامعه و پرهیز از اظهارنظرهای شتابزده و غیرکارشناسی و حقوقی

زبان برگزاری کارگاه انگلیسی و فارسی با ترجمه همزمان بود و در پایان دوره گواهی‌نامه شرکت در کارگاه به خبرنگاران و مدیران روابط عمومی شرکت کننده اهدا گردید. همچنین در این کارگاه کلیپی جهت یادبود خبرنگار فقید شبکه خبر (مرحوم سید حمیدرضا حسینی) و کلیپ سرود ملی آب پخش گردید. پرسش‌نامه‌هایی به منظور نظرخواهی در زمینه حل مشکلات و چالش‌های آب کشور و انتظارات اصحاب رسانه از وزارت نیرو نیز توزیع گردید.

شایان ذکر است در روز سوم کارگاه بازدیدی از تاسیسات شرکت آب و فاضلاب (سد کرج، آبگیر بیلقان و تصفیه‌خانه آب جلالیه) انجام شد.